Μιχαέλα Αντωνίου
Μέλος ΕΔΙΠ Τμήματος Θεατρικών Σπουδών ΕΚΠΑ
Γραφείο 916, 9ος όροφος, Φιλοσοφική Σχολή ΕΚΠΑ
Τηλ. γραφείου: 210 727 7698
Email: michanton@theatre.uoa.gr
Ώρες συνεργασίας με το κοινό: μετά από επικοινωνία μέσω email.
Γεννήθηκε στον Πειραιά και μεγάλωσε στην Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη.
Απόφοιτος της Δραματικής Σχολής του Εθνικού Θεάτρου και αριστούχος του Τμήματος Θεατρικών Σπουδών του ΕΚΠΑ. Με το πέρας των προπτυχιακών σπουδών της έλαβε υποτροφία από το ΙΚΥ για μεταπτυχιακές σπουδές. Εκπόνησε τη μεταπτυχιακή της διατριβή στο Goldsmiths, University of London, με θέμα The Théâtre du Soleil: a community’s establishment of a new theatrical language. Στο ίδιο πανεπιστήμιο εκπόνησε και τη διδακτορική διατριβή της, με τίτλο Acting Tragedy in Twentieth-Century Greece: The Case of Electra by Sophocles και επιβλέποντες την Καθηγήτρια Maria Shevtsova, τον Καθηγητή David Wiles και την Καθηγήτρια Olga Taxidou.
Έχει διδάξει στο Drama Department του Goldsmiths, University of London και στο Τμήμα Θεατρικών του ΕΚΠΑ, όπου και υπηρετεί από το 2018 ως μέλος ΕΔΙΠ.
Τα ερευνητικά και επιστημονικά της ενδιαφέροντα επικεντρώνονται στη θεωρία και την πράξη της Υποκριτικής και της Σκηνοθεσίας στον 20ο και στον 21ο αιώνα τόσο στην Ελλάδα όσο και στο διεθνές θεατρικό πεδίο. Έχει επιμεληθεί λευκώματα, αφιερώματα και προγράμματα παραστάσεων καθώς και επιστημονικούς τόμους και περιοδικά. Έχει συμμετάσχει με ανακοινώσεις σε διεθνή συνέδρια, επιστημονικές ημερίδες και συμπόσια σημαντικών επιστημονικών φορέων στην Ελλάδα (Αθήνα, Κομοτηνή, Ναύπλιο) και το εξωτερικό, σε Σουηδία (Λουντ), Ηνωμένο Βασίλειο (Λονδίνο, Λάνκαστερ, Ρέντινγκ), Τσεχία (Πράγα), Μάλτα (Βαλέτα) κ.α. Έχει συμμετάσχει με κεφάλαια σε συλλογικούς τόμους στο εξωτερικό και άρθρα της έχουν δημοσιευθεί σε πρακτικά συνεδρίων και σε περιοδικά στην Ελλάδα και το εξωτερικό.
Συμμετέχει σε ευρωπαϊκά και ερευνητικά προγράμματα για την υποκριτική και τις τεχνικές αυτοσχεδιασμού.
Ως ηθοποιός, έχει εργαστεί στο θέατρο, τον κινηματογράφο και την τηλεόραση και έχει συνεργαστεί με σκηνοθέτες, όπως οι Σπύρος Ευαγγελάτος, Γιώργος Μιχαηλίδης, Αντώνης Αντωνίου κ.ά. Έχει δώσει τη φωνή της σε μεταγλωττισμένες σειρές και ραδιοφωνικά και τηλεοπτικά σπικάζ.
Ως σκηνοθέτης, έχει συνεργαστεί με το Φεστιβάλ Αναλόγιο, το Φεστιβάλ Δήμων Βύρωνα και Δάφνης-Υμηττού, το Art Theatre του Λονδίνου κ.ά.
Είναι μέλος της Θεατρικής Σκηνής, όπου συνεργάζεται ως ηθοποιός, δραματολόγος και σκηνοθέτης.
Έχει γράψει το θεατρικό έργο Χωρίς τίτλο λόγω αμνησίας, που παρουσιάστηκε τη χειμερινή περίοδο 2009-2010 από το θίασο Ανέμη σε συνεργασία με το ΔΗΠΕΘΕ Πάτρας, στην Αθήνα και την Πάτρα. Έχει εκδώσει δύο μυθιστορήματα Η Μαργαρίτα και η θάλασσα, Εκδόσεις mamaya, 2017 και Η Μαργαρίτα και τα Ηλιοτρόπια, Εκδόσεις mamaya, 2015.
Έχει μεταφράσει για το θέατρο:
- Παραλλαγές πάπιας του Ντέιβιντ Μάμετ, 2019-2020
- Ο θάνατος και η κόρη του Άριελ Ντόρφμαν, 2018-2019
- Το σπίτι μας του Ντέιβιντ Στόρεϋ, 2007-2008.
Δημοσιεύσεις
Επιμέλειες (ενδεικτικές)
- Άρθουρ Μίλλερ, Ο θάνατος του εμποράκου, Θέατρο Εμπορικόν, Αθηναϊκά Θέατρα, 2019.
- Ντέιβιντ Μάμετ, Παραλλαγές πάπιας, Θεατρική Σκηνή, 2019.
- Αφιέρωμα στον Γιώργο Μιχαηλίδη, Φεστιβάλ Δήμων Βύρωνα, Δάφνης-Υμητού, 2019.
Άρθρα
- “Notes on a part. Stanislavski’s influences as detected on Dimitris Kataleifos’s theatrical notebooks on David Mamet’s plays”, Stanislavski Studies, (αναμενόμενηη έντυπη έκδοση – διαδικτυακή δημοσίευση 24 Ιανουαρίου 2020) https://doi.org/10.1080/20567790.2020.1719615
- “Konstantin Stanislavski and his “system” as inspiration and guide for Karolos Koun’s Theatro Technis [Arts Theatre] of Athens”, Stanislavski Studies, 6, (2018), σ. 125-137 https://doi.org/10.1080/20567790.2018.1501855
- “Aristophanes’ The Birds under the auspice of the Onassis Cultural Centre at the Epidaurus Festival, 2016”, New Theatre Quarterly, 39, (August 2018), σ. 272-282.
- «Η Ηλέκτρα του Σοφοκλή από το Εθνικό Θέατρο στην εκπνοή του εικοστού αιώνα», Παράβασις, Επιστημονικό Περιοδικό Τμήματος Θεατρικών Σπουδών Πανεπιστημίου Αθηνών, 15/2, (Αθήνα 2017), σ. 127-142.
- “Performing Ancient Greek Tragedy in Twentieth-Century Greece: Dimitris Rontiris and Karolos Koun”, New Theatre Quarterly, 33, (February 2017), σ. 31-46.
- “Anna Sinodinou’s performances in Sophocles’ Electra, an evolution”, Παράβασις, Επιστημονικό Περιοδικό Τμήματος Θεατρικών Σπουδών Πανεπιστημίου Αθηνών (αναμενόμενο).
Πρακτικά
- «Σκηνοθετώντας ηθοποιούς: η μέθοδος (;) του Λευτέρη Βογιατζή», Λευτέρης Βογιατζής. Ο σκηνοθέτης, ο ηθοποιός. Μελέτες και μαρτυρίες για το έργο του, Άννα Ταμπάκη-Αλεξία Αλτουβά (επιμ.), Κάπα Εκδοτική, Αθήνα, 2020, σσ. 88-101.
- “Performing for the people in times of crisis. The collective creation Interview by the Emeis (We) – Collective Theatre Group”, Πρακτικά ΣΤ’ Συνεδρίου της Ευρωπαϊκής Εταιρείας Νεοελληνικών Σπουδών (αναμενόμενο).
- «Ο Πλούτος του Αριστοφάνη από το Εθνικό Θέατρο σε σκηνοθεσία Nikita Μilivojevic», 4ο Συνέδριο των Νεοελληνιστών των Βαλκανικών Χωρών, Ελληνισμός και Βαλκάνια – αμφίδρομες σχέσεις: γλώσσα, ιστορία, λογοτεχνία, πολιτισμός (1453-2019), Τμήμα Ιστορίας και Εθνολογίας του Δημοκρίτειου Πανεπιστημίου Θράκης υπό την αιγίδα της Ευρωπαϊκής Εταιρείας Νεοελληνικών Σπουδών, Κομοτηνή, 22-24 Νοεμβρίου 2019 (αναμενόμενο)
- «Το Γαμήλιο εμβατήριο στη σύγχρονη σκηνή», Επιστημονική Ημερίδα Άγγελος Τερζάκης. Αγωνιών και άγρυπνος του Τμήματος Θεατρικών Σπουδών ΕΚΠΑ (αναμενόμενο).
- «Η διδασκαλία του Κονσταντίν Στανισλάφσκι ως εργαλείο για την εκπαίδευση», στο Επιστημονικό Συνέδριο Οι Τέχνες στο ελληνικό σχολείο: παρόν και μέλλον (αναμενόμενο).
- «Τα θεατρικά τετράδια εργασίας του Δημήτρη Καταλειφού», Πρακτικά Επιστημονικού Συνεδρίου «Το ελληνικό θεατρικό έντυπο από τον 19ο στον 21ο αιώνα» (αναμενόμενο).
- «Ο «άλλος» κόσμος στους Όρνιθες του Νίκου Καραθάνου», Πρακτικά ΣΤ’ Θεατρολογικού Συνεδρίου «Θέατρο και ετερότητα: θεωρία, δραματουργία και θεατρική πρακτική» (αναμενόμενο).
Κεφάλαια σε βιβλία
- “Metaphoric theatricality, theatricality as a weapon for resistance” στο Theatricality and the Arts: Film, Art, Theatre, edited by Andrew Quick and Richard Rushton, Edinburgh University Press (αναμενόμενο).
- “Time, space and acting tragedy in Greece: A relationship” στοEpidaurus Encounters: Greek Drama, Ancient Theatre and Modern Performances, (επιμ.) Conor Hanratty and Elefteria Ioannidou, Parodos Verlag, Berlin, 2011 σ. 75-82.
Ενδεικτικές άλλες δημοσιεύσεις
- «Μεταφράζοντας το Ο θάνατος και η κόρη», πρόγραμμα θεατρικής παράστασης Ο θάνατος και η κόρη, Θεατρική Σκηνή, χειμερινή θεατρική περίοδος 2018-2019, Αθήνα, σ. 3-7.