Αρχική » Διδακτικό δυναμικό » Μέλη ΕΔΙΠ ΕΕΠ » Ίλια Λακίδου

Ίλια Λακίδου

Μέλος ΕΔΙΠ Τμήματος Θεατρικών Σπουδών

Γραφείο 913, 9ος Όροφος, Φιλοσοφική Σχολή

Τηλ. 210 7277922

Εmail: ilakidou@theatre.uoa.gr

Ώρες συνεργασίας με το κοινό: μετά από επικοινωνία μέσω email.

Γεννήθηκε στην Αθήνα και σπούδασε θεατρολογία στο Τμήμα Θεατρικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Αθηνών (Πτυχίο - 1995, Δίπλωμα Μεταπτυχιακών Σπουδών - 2000 ως υπότροφος του ΙΚΥ). Διδάκτορας του ίδιου τμήματος με τη διατριβή «Η συμβολή του Σπύρου Βασιλείου στο θέατρο και το σκηνικό ύφος της γενιάς του ’30» (2008).

Εργάστηκε για τη συγκρότηση του αρχείου του ζωγράφου Σπύρου Βασιλείου και για τη σύσταση και λειτουργία του μουσείου Atelier Σπύρου Βασιλείου όπου ήταν υπεύθυνη εκπαιδευτικών προγραμμάτων και επιμελήτρια της μόνιμης συλλογής και των περιοδικών εκθέσεων (2003-2006, σε συνεργασία με την ιστορικό της Τέχνης Δρ. Άννυ Μάλαμα). Το 2011 στο Μουσείο Μπενάκη, στο κτήριο της οδού Πειραιώς, σχεδίασε και επιμελήθηκε την έκθεση «Ο Σπύρος Βασιλείου και το θέατρο».

Στην ιδιωτική άτυπη εκπαίδευση δίδαξε σε θεατρικά σεμινάρια ενήλικων (1999-2002) και ήταν υπεύθυνη του παιδικού θεατρικού εργαστηρίου «Παραμυθοϊστορίες» (2000-2004). Έχει διδάξει Θεατρική Αγωγή στην δημόσια Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση από το 1997 έως το 2017 (Μόνιμη εκπαιδευτικός ΠΕ91.01 από το 2009).

Υπηρέτησε με πενταετή θητεία στα Ράλλεια Πειραματικά Δημοτικά Σχολεία Πειραιά του Π.Τ.Δ.Ε. Πανεπιστημίου Αθηνών όπου πραγματοποίησε πλήθος καινοτόμων δράσεων, ευρωπαϊκών προγραμμάτων και ήταν υπεύθυνη του Ομίλου Σκηνογραφίας – Σκηνοθεσίας. Με τους μαθητές της, μικρούς και μεγάλους, έχει παρουσιάσει περισσότερες από 100 παραστάσεις (ενδεικτικά:  Όρνιθες του Αριστοφάνη  https://goo.gl/RD2NNy  και  https://goo.gl/HvXpfV ,  Φόρα ρυθμός!!! https://goo.gl/x9wVqc και https://goo.gl/3iyeij ) και έχει επιμεληθεί ντοκιμαντέρ και μικροφιλμ. (Ενδεικτικά: Ίχνη ιστορίας: οι ήρωες κι εμείς https://goo.gl/8HFHWyhttps://goo.gl/axXuxA και https://goo.gl/LrDpu9 , Μωρά στα ροζ, μωρά στα μπλε , τιμητική διάκριση στο Ψηφιακό Διαγωνισμό «Όλα τα παιχνίδια για όλα τα παιδιά» https://goo.gl/j1QWXa .)

Έχει συντάξει το νέο πρόγραμμα σπουδών για τη μάθημα «Θεατρολογία» στα Καλλιτεχνικά Γυμνάσια (ΦΕΚ 166/τ.Β΄/1-2-2016).  https://goo.gl/YTXXGL

Στο επαγγελματικό θέατρο έχει εργαστεί ως υπεύθυνη δημοσίων σχέσεων και επιμελήτρια θεατρικών προγραμμάτων. Έχει εργαστεί επίσης ως επιμελήτρια εκδόσεων.

Έχει διδάξει (με σύμβαση Π.Δ. 407/80) στο Τμήμα Θεατρικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Πατρών τα μαθήματα «Διδακτική του θεάτρου και των παρασταστικών τεχνών» (2003), «Παιδαγωγική Κατάρτιση ΙV: Διδακτική του θεάτρου – πρακτική (2004), «Σκηνογραφία και ενδυματολογία στου νεότερους χρόνους» (2007), «Ιστορία και θεωρία της διαμόρφωσης του θεατρικού χώρου» (2007), «Σκηνογραφικά ρεύματα στην σύγχρονη ελληνική σκηνή» (2008), «Σκηνογραφία, θεατρική αρχιτεκτονική και ενδυματολογία στους νεότερους χρόνους» (2009) και στο Τμήμα Θεατρικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Πελοποννήσου το μάθημα «Ιστορία του Ευρωπαϊκού Θεάτρου Α΄: Μεσαίωνας και Αναγέννηση» (2007 και 2009).

Στο Τμήμα Θεατρικών Σπουδών του ΕΚΠΑ από το ακαδημαϊκό έτος 2017-18 έχει διδάξει τα μαθήματα «Εισαγωγή στη σκηνογραφία, θεατρική αρχιτεκτονική και ενδυματολογία Α΄και Β΄», «Ενδυμασία και Θέατρο», και σε συνεργασία με τον καθηγητή Ιωσήφ Βιβιλάκη τα μαθήματα «Εργαλεία του Θεάτρου στην Εκπαίδευση» και «Ο θεατρολόγος-εμψυχωτής: Διδακτική άσκηση στο σχολείο» ενώ σε συνεργασία με τον Ιωσήφ Βιβιλάκη και τον Μηνά Ι. Αλεξιάδη το μάθημα «Θεατρική Αγωγή Α΄».

Συμμετείχε στο ερευνητικό πρόγραμμα του Τμήματος Θεατρικών Σπουδών Ελληνική θεατρολογική βιβλιογραφία 1900-2005. (2004-2008). Επίσης έχει αναλάβει την ολοκλήρωση του ερευνητικού προγράμματος μέσα από το πρόγραμμα: Συνέχεια, ολοκλήρωση και δημοσίευση του ερευνητικού προγράμματος: (Πυθαγόρας 1) «Έρευνα και σύνταξη Βιβλιογραφίας της Ελληνικής Θεατρολογίας (1900-2005/16)» με έμφαση στις ενότητες Γ5α. Θέατρο στην εκπαίδευση, Γ5β. Θέατρο για παιδιά.

Με τον καθηγητή Ιωσήφ Βιβιλάκη, την αναπληρώτρια καθηγήτρια Ευανθία Στιβανάκη και την επίκουρη καθηγήτρια Κλειώ Φανουράκη και την Συντονίστρια της επιστημονικής μονάδας «Τέχνες» του ΙΕΠ Φανή Μυρωνάκη συγκροτούν την επιστημονική ερευνητική ομάδα του προγράμματος «Πειραματική Εφαρμογή της Θεατρικής Αγωγής στο Γυμνάσιο» που υλοποιήθηκε σε Γυμνάσια της Αττικής τα σχολικά έτη 2018-19 και 2019-20.

Έχει συμμετάσχει με ανακοινώσεις της σε ημερίδες και συνέδρια στην Ελλάδα και στο εξωτερικό.

1.Δημοσιεύσεις

1α.Αυτοτελείς τόμοι

  1. Ann Surgers, Σταθμοί της σκηνογραφίας του δυτικού θεάτρου, Εκδόσεις Αιγόκερως, Αθήνα 2014 (Εισαγωγή, Μετάφραση, Επίμετρο: «Η σκηνογραφία του νεοελληνικού θεάτρου», σελ. 237-314.) ISBN:978-960-322-473-0
  2. O Σπύρος Βασιλείου και το θέατρο, Μουσείο Μπενάκη, Αθήνα 2011. ISBN:978-960-476-089-3


Επιμέλειες

  1. Αtelier Σπύρου Βασιλείου – Οδηγός Μουσείου. Έκδοση Atelier Σπύρου Βασιλείου, Αθήνα 2004.

Επιστημονική επιμέλεια (σε συνεργασία με την ιστορικό της Τέχνης Άννυ Μάλαμα).

  1. Σπύρος ΒασιλείουΜε το πινέλο, το καλέμι και τη γραφίδα. Καστανιώτης, Αθήνα 2002 [«Σκέψη, χρόνος & δημιουργοί»]. Επιμέλεια - εισαγωγή - σχόλια.ISBN 960-03-3427-


1β.Μελέτες

  1. «Σχολικά κτήρια και προγράμματα σπουδών: μία σχέση εξάρτησης σε αδιέξοδο», στο: ΕΡΚΥΝΑ: Επιθεώρηση εκπαιδευτκών – επιστημονικών θεμάτων ΠΑ.ΠΕ.ΔΕ. 17 (2020), πρακτικά Συνεδρίου 2019 (Α΄μέρος), σ. 67-74.
  2. «Ο σχολικός θεατρικός χώρος ως πεδίο ανάδειξης και διάχυσης της πολιτιστικής δράσης του σχολείου: πραγματικότητα και προοπτικές», στο: Γιώτα Παπαδημητρίου, Χριστόφορος Κωσταρής (επιμ.), 4ο Πανελλήνιο Συνέδριο «Εκπαίδευση στον 21ο αιώνα: σχολείο και πολιτισμός», ΕΚΕΔΙΣΥ, Παιδαγωγική Εταιρεία Ελλάδος, Κολλέγιο Αθηνών, 10-12/05/2019, Πρακτικά Συνεδρίου, τόμος Β΄, σ.514-525.
  3. Theatrical Satire and Dictatorship: The Case of the « Elefthero Theatro » and the Show …καισυχτενίζεσαι, Summer 1973”, Parabasis 16/1 (2018), Department of Theatre Studies, p.57-85.
  4. «H κρατική ιδεολογία και το ελληνικό θέατρο τη δεκαετία του 1950: Η ηθογραφία ως εθνική καλλιτεχνική τάση», στο: Αλεξία Αλτουβά, Καίτη Διαμαντάκου (επιμ.), Θέατρο και Δημοκρατία: Πρακτικά Ε΄Πανελληνίου Θεατρολογικού Συνεδρίου, με αφορμή τη συμπλήρωση 40 χρόνων από την αποκατάσταση της Δημοκρατίας. Αφιερωμένο στον Βάλτερ Πούχνερ, 5-8/11/2014, Τμήμα Θεατρικών Σπουδών, Αθήνα 2018, σ.15-24.
  5. «Δημιουργώντας ένα ιστορικό ντοκιμαντέρ μέσα στο σχολείο: “δια των τεχνών” προσέγγιση της Ελληνικής Επανάστασης (θέατρο, κινηματογράφος, μουσική, ζωγραφική, χορός)» στα Πρακτικά του Διεθνούς Συνεδρίου του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής Τέχνη και Εκπαίδευση: διδακτικές και παιδαγωγικές προσεγγίσεις στο Σχολείο του 21ου αιώνα, Αθήνα, 2-4/10/2015, στο: http://www.iep.edu.gr/images/IEP/EPISTIMONIKI_YPIRESIA/Epist_Monades/B_Kyklos/Tehnes/2016/Praktika_Synedriou/Aithoysa_Horou/II_Moysiki_theatro_kinimatografos_sto_syghrono_sholeio.pdf, σ. 79-90.
  6. Κάπου ή «Πουθενά» ; Αναζητώντας τον εθνικό σκηνικό χώρο της νεοελληνικής σκηνογραφίας, στο: Αλεξία Αλτουβά / Μαρία Σεχοπούλου (επιμ.), Παγκόσμιο θέατρο: Πράξη – Δραματουργία – Θεωρία: Πρακτικά Επιστημονικής Συνάντησης αφιερωμένης στα 300 χρόνια από τη γέννηση του Denis Diderot, Τμήμα Θεατρικών Σπουδών / Πρόγραμμα Μεταπτυχιακών Σπουδών, Αθήνα 2017, σ.453-466. ΙSBN 978-618-82918-5-0
  7. Ο Αριστοφάνης στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση: Απόπειρες διδασκαλίας της αρχαίας κωμωδίας στα Ράλλεια Πειραματικά Δημοτικά Σχολεία Πειραιά στο: Σταύρος Γρόσδος (επιμ.), Προγράμματα Σπουδών – Σχολικά εγχειρίδια: Από το παρελθόν στο παρόν και το μέλλον. Πρακτικά Συνεδρίου, (β΄τόμος). Αθήνα:Μουσείο Σχολικής Ζωής και Εκπαίδευσης του ΕΚΕΔΙΣΥ-Παιδαγωγική Εταιρεία Ελλάδος - Pierce Aμερικάνικο Κολλέγιο Ελλάδος, 2016, σ. 360-366 ISBN: 978-618-81132-5-1
  8. Πρόγραμμα Σπουδών «Θέατρο-Κινηματογράφος/Θεατρολογία» για τα Καλλιτεχνικά Γυμνάσια στο πλαίσιο του έργου του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής «Νέο Σχολείο (Σχολείο 21ού αιώνα) – Νέο πρόγραμμα σπουδών», ΦΕΚ 166/τεύχος δεύτερο/1-2-2016, Υπουργική Απόφαση 7888/Δ2.
  9. «Η σκηνογραφία και ο ηθοποιός: ανίχνευση των όρων και των ορίων αλληλεπίδρασης την εποχή του μοντερνισμού», στο: Ο ηθοποιός και η τέχνη της υποκριτικής: θεωρία και πράξη, ιστορία και παρόν – Πρακτικά επιστημονικής διημερίδας, Εκδόσεις Ergo, Αθήνα 2011, σ. 287-298, ISBN: 978 -960- 8376-55-7
  10. «Το Μαλλιαροπούλειο και η θεατρική ζωή στην Τρίπολη τη δεκαετία του ’30. Μία πρώτη προσέγγιση» στο: Γ.Καρακατσιάνης (επιμ.), Νότια Πελοπόννησος 1935-1950. Αλφειός / Σύνδεσμος Φιλολόγων Μεσσηνίας, Αθήνα 2009, σ. 261-301.
  11. Painters as Designers on the Greek Stage from the Inter-war Era to the ’50s: a Quest for Modernisation or Nationalisation of the Local Theatre Aesthetics?»,Inferno: Journal of Art History XII, University of St Andrews, vol.2007-08, p. 67-76. ISSN: 1355-5596
  12. «Η Θεατρική Αγωγή στο Ολοήμερο σχολείο: Παραδείγματα δημιουργικής διδασκαλίας (2002-2006): γιατί και πώς οι μαθητές γράφουν, οργανώνουν και παίζουν τις δικές τους παραστάσεις» στο: Αστ. Τσιάρας (επιμ.), Το θέατρο στην εκπαίδευση: θεωρία και πράξη. Πρακτικά επιστημονικών ημερίδων. Παπαζήσης, Αθήνα 2007, σ.83-108.
  13. «Δίαυλοι πρόσληψης της ελληνικής θεατρικής αισθητικής την πρώτη μεταπολεμική περίοδο (1949-1967): Η περίπτωση της «Ηλέκτρας» των R. Strauss (Staatstheater Stuttgart, 1964) σε σκηνογραφική επιμέλεια Σπύρου Βασιλείου», στο: Ι. Βιβιλάκης (επιμ.), Στέφανος: τιμητική προσφορά στον Βάλτερ Πούχνερ. Ergo, Αθήνα 2007, σ. 671-682.
  14. «Εργαστήριο Θεατρολογικής έρευνας και τεκμηρίωσης: ο θεωρητικός λόγος της σκηνικής πράξης. Βιβλιογραφία αυτοτελών εκδόσεων (το τμήμα που αφορά τη σκηνογραφία, την ενδυματολογία και την θεατρική αρχιτεκτονική)», Παράβασις 7, (2006), σ.408-412 & 436.


1γ.Μελέτες υπό έκδοση (εισηγήσεις συνεδρίων 2012-2019)

  1. «Η σκηνογραφία στο έργο του Άγγελου Τερζάκη: η ανάγκη και το πρόβλημα της μεγάλης παραγωγής» στην επιστημονική ημερίδα Άγγελος Τερζάκης: αγωνιών και άγρυπνος, Τμήμα Θεαρικών Σπουδών / Εθνικό Θέατρο, 13/5/2019.
  2. «Αποκρυπτογραφώντας το θεατρικό πρόγραμμα: το παράδειγμα του Ελεύθερου Θεάτρου (1970-79)» στο συνέδριο: Το ελληνικό θεατρικό έντυπο από το 19ο στον 21ο αιώνα, Τμήμα Θεατρικών Σπουδών, 17-19/1/2019.
  3. «Παράδειγμα συνέργειας θεάτρου και μουσικής στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση: χορωδιακό τραγούδι και συλλογική θεατρική εκφραστική με όχημα τους Όρνιθες του Μ. Χατζηδάκι.» στο συνέδριο Οι τέχνες στο ελληνικό σχολείο: παρόν και μέλλον, Τμήμα Θεατρικών Σπουδών / Τμήμα Μουσικών Σπουδών ΕΚΠΑ, Τμήμα Θεάτρου ΑΠΘ, ΑΣΚΤ, ΙΕΠ, 11-13/10/2018 (Βιωματικό εργαστήριο καλής πρακτικής σε συνεργασία με τον Θοδωρή Κόρακα).
  4. «Ο θεατρολόγος στο σημερινό σχολείο: ένας περιοδεύων θίασος ποικιλιών ή μια μόνιμη σκηνή ρεπερτορίου; Περιορισμοί του ωρολογίου και αναλυτικού προγράμματος σπουδών και προτάσεις για διαρθωτικές βελτιώσεις» στο συνέδριο: «Το ελληνικό σχολείο σήμερο: Η Φιλοσοφική Σχολή συζητά και προτείνει», ΕΚΠΑ, 1-2/12/2017.
  5. «Ελληνική θεατρολογική βιβλιογραφία 1900-2005/16: ένα ερευνητικό πρόγραμμα εν εξελίξει» στο Επετειακό Συνέδριο για τα 20 χρόνια του Προγράμματος Μεταπτυχιακών Σπουδών του Τμήματος Θεατρικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Αθηνών Πηγές της έρευνας στη σύγχρονη ελληνική θεατρολογία, Αθήνα, ΕΚΠΑ, 27-29/4/2017.
  6. «Το θέατρο στην Επιθεώρηση του Ελεύθερου Θεάτρου: το θεατρικό γίγνεσθαι υπό μελέτη και αμφισβήτηση» στο Επιστημονικό Θεατρολογικό Συνέδριο 121 χρόνια ελληνική θεατρική επιθεώρηση, Ρέθυμνο, 14-15/11/2015.
  7. «Η παράσταση ως εθνική πολιτική: το Έτος Απόδημου Ελληνισμού (1951)», στο Β΄Θεατρολογικό Συνέδριο του ΠΕΣΥΘ Μετανάστες και πρόσφυγες στη σύγχρονη δραματουργία και τη σκηνική πράξη, Αθήνα, 28-31/3/2012